الثلاثاء، 1 يوليو 2008

والله انا اللى ظلمتك مش هو

موضوع ماجله من اول الامتحانات لظروف الوفاة ولانى مش متابع النت علطول فلواتاخرت فى الرد ما تزعلوش
الموضوع باختصار انى عاوز ابعت رسالة لاختى ولامى ولحبيبتى"عندى معناها خطيبتى او زوجتى هههه"ولبنتى مستقبلا
اقلها"والله انا الللى ظلمتك مش الاسلام"
انا الللى ظلمتك بجهلى بقمتك ومكانتك فى الاسلام ظلمتك بفهمى الخاطئ لمعنى كلمة الرجل ظلمتك بالتعصب القبلى اللى عايش جوايا ظلمتك بنظرة المجتمع الخاطئة للرجولة
انا راجل يعنى الراى رأيى والشورة شورتى انا اللى اقوله يتنفذ حتى لو غلط دا راىمعظم الرجال فى عصرنا يبقى هو اللى قال مش الاسلام طيب نشوف الاسلام قال ايه
النبى عليه الصلاة والسلام نور الامة ومعلمها ونبراس الرجولة اخذ يرأى السيدة ام سلمة هند بنت امية بعد صلح الحديبية لما ابا الصحابة ان يطيعوا امره بالحلقونحر الهدى فدخل عليها الخيمة غضبان فاشارت عليه ان يحلق وينحر امامهم ففعل وفعلوا خلفه هذا هو النبى ياخذ براى زوجته
انا ظلمتك بس عارفة ظلمتك ليه لانى حبيتك قوى هودا السبب انى حبيتك
لانك امى مش عاوزك تخرجى من باب البيت الا فى كامل زيك وهيئتك وعاوز احيبلك كل حاجة وانتى ما تخرجيش مش عاوز اتعبك ابدا
ممكن ازعلك بتكتمى الشديد وانغلاقى ده بس ده مش امر الاسلام دى اوامرى انا سى السيد الاسلام وصانى بحسن صحابتك وكلنا علرف الحديث الاسلام قالى انى اخدمك احسن من الجهاد "لما سال احد الصحابة النبى ص فى الخروج للجهاد قاله الك ام قال نعم قال الزمها فان الجنة تحت اقدامها "
لانك اختى فانتى لؤلؤتى المكنونة التى يجاب انا احافظ عليها حتى تصل الى بيت زوجها فيكمل مسيرة الحفظ وكأنه لا دخل لكى فى حياتك حاجة محفوظة من ايد لايد ما لهاش حقوق ولا حاجة تخدمينى وتساعدى ماما وخلاص لا وتلبسى اللى انا عاوزه ممكن دا من حبى فيكى او خوف على سمعتى ورجولتى مع ان الاسلام ما فرقش بين ولد وبنت وقال هى تعما وانت لآ ولا قال انك انت اللى تمشى رأيك عليها بس دا حكم سى السيد "المال والبنون زينة الحياة الدنيا "البنون يعنى ولاد وبنات مش ولاد بس
ولانك حبيبتى فانا حاسس انك بتاعتى انا بس مش عاوز حد غيرى يشوفك مش عاوز الهوا فى الشارع يلمسك مش عاوز دلع ولا هزار ولا صوت مش عاوز رأيك عاوزك انتى بس مع ان الاسلام ما قالش كده دا النبى عليه الصلاة والسلام كان بيداعب السيدة عائشة وكان بيقوم على حاجة اهله يساعدهم فى اعمال البيت ايوة فى شغل البيت
بصى يا اختى انا ظلمتك بذكورتى وياريت ما تدخليش الاسلام فى الموضوع دا غلطى انا لو قلتى ان الاسلام ظلمك نتيجة افعال الرجال المسلمين فيحق للغرب ان يقولوا انا المسلمين رجالا ونساء قد ظلموا العالم
لان لا اللى انتى بتعمليه ولا اللى انا بعمله هو ده الاسلام يبقا احنا شوهنا صورته امام العالم اجمع وكذلك الرجال اللى بتستخدم اسم الاسلام ظلموه
وبعدين كلنا عارفين ان اللى بيحصل مش من الاسلام يبقى بلاش نظلمه معانا طبقيه وانا هطبقه وهتشوفى ازاى الاسلام امر بمعاملة النساء
ياريت تسامحينى وتسامحى جهلى وحبى الزايد

هناك 10 تعليقات:

GiGi world يقول...

اول تعليق الحمد لله
بدايه البقاء لله وربنا يرحمه رحمه واسعه ويدخله فيبح جناته
ثانيا بجد موضوع جميل وكلام جميل
وفعلا بوست رائع وصادق قوي

HaMaDa 3aFshA يقول...

الحمد لله ان اول تعليق دا شرف ليا ومتشكر على كلماتك العذبة الرقيقة

Ahmed Fahmy يقول...

بجد بوست جامد جدا جدا جدا جدا
كلام سلس و منطقي
شكرا يا عفشة باشا

HaMaDa 3aFshA يقول...

الشكر لله يافهمى انا سعيد جدا انه عجبك سلام

marmar يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

احب احييك عالبلوج كله بجد جامد جدا وانا كنت كل ما اخشه الاقيه مقفول

ثانيا البقاء لله

ثالثا البوست جامد جدا ومهم لكل بنت علشان متظلمش الاسلام وعلشان تعرف ليه الولد بيعمل كده

ربنا يوفقك والى الامام

. يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
HaMaDa 3aFshA يقول...

marmar
متشكر على المجاملة الجميلة دى يعنى احنا لسه بنبدأ وهو كان مقفول لظروف الوفاة دى
وحياتك الباقية وشكر الله لكى
وان شاء الله ابقا دايما عند حسن الظن
ومتشكر مرة تانية

HaMaDa 3aFshA يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
صفا سارة يقول...

اولا البوست جميل
ثانيا بئه رأيى
انت بتقول انه كل اللى الرجال بيعملوه ده حب زايد زى مبتقول
انا بئه بارفض الحب الزايد ده لانى ليا شخصيتى الخاصة ماسمحش لاى حد انه يتعدى عليها مهما كان المبرر لده سواء حب او حب تحكم بئه
ولانى اقدر اعتمد على نفسى فى كل حاجة مش محتاجة واصى عليا يطلع عقده اللى اكتسبها من المجتمع
تقبل مرورى

HaMaDa 3aFshA يقول...

صفا متشكر لمرورك الجميل
وبعدين انتى ليكى الحرية الكاملة فى تقبل العذر او رفضه انا حبيت اوضح السبب للى بيحصل علشان ما حدش يرمى عواقب جهله وتخلفه او حبه على الاسلام ويقول الشرع اللى قال ونقعد نقول دين الظلم بقا والحقوق والمساواة
فحبيت اوضح الصورة بس
ومتشكر مرة تانية لمرورك الجميل