الاول:- ده نسميه مناهدة (او انا والشيخ حمدين)
واحد فى بلدنا مربى دقنه وملقب بالشيخ مع انى ما بشفوش فى صلاة الجماعة خالص المهم ليه افكار واقوال غريبة الشكل والطعم واللون مثلا يقلك الجن والانس بيتزاوجو ازاى يا شيخنا ؟يقلك اسكت انت مش هتفهم ."اصل هو عبقرى ومعدى"
الواقعة بقا اللى معايا بيقلى يا سيدى المفروض اول ما تتجوز المفروض فى الشرع انك تكسرلها دراع او رجل او ضلع. قلتله انت بتتكلم بجد ولا بتهزر قال لا والله بجد وانا عملت كده قلتله ليه او باى حق قالى زوجتى وبقومها قلتله عملت غلط قال لا علشان ما تعملوش وبعدين الشرع بيقول لازم تكسرها فى ليلة العرس "قصده الدخلة ما هو شيخ بقا" قلتله طيب هاتلى دليل على كلامك قالى شوف الكفر اول ما نقلهم الشرع يقلك دليل حرام عليكو قلتله يا شيخنا انت قلت حاجة لازم يبقا معاك حجة علشان تقنع الكفرة اللى انت بتقول عليهم قالى طيب انت معاك دليل ان ده مش فى الشرع قلتله خد يا سيدى
ثبت عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال في حجة الوداع: "ألا واستوصوا بالنساء خيراً فإنما هن عوان عندكم ليس تملكون منهن شيئاً غير ذلك، إلا أن يأتين بفاحشة مبينة، فإن فعلن فاهجروهن في المضاجع، واضربوهن ضربا غير مبرح فإن أطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلاً، ألا إن لكم على نساءكم حقا ولنسائكم عليكم حقا ... الحديث) أخرجه الترمذي وقال حديث حسن صحيح.
وخرج الإمام أبوداود في سننه من حديث معاوية بن حيدة رضي الله عنه قال: قلت يا رسول الله ما حق زوجة أحدنا عليه قال: أن تطعمها إذا طعمت، وتكسوها إذا اكتسيت، ولا تضرب الوجه ولا تقبح، ولا تهجر إلا في البيت".
الله جل وعلا قد حرم على كلا الزوجين ـ بل على عموم الخلق ـ الظلم والتعدي، ولا ريب أن في ضرب الزوجة بلا مسوغ شرعي أذية لها، واعتداء على حقها، فإن من حقوقها المعاملة والمعاشرة بالمعروف قال تعالى: (ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف) [البقرة:228] وقال جل وعلا: (وعاشروهن بالمعروف)[ النساء:19]. وقد حرم الله جل وعلا إبقاء الزوجة في العصمة بقصد إذايتها ومضارتها، وسمى ذلك اعتداءً وظلماً، قال جل وعلا: (ولا تمسكوهن ضراراً لتعتدوا، ومن يفعل ذلك فقد ظلم نفسه)[ البقرة: 231] وقد ثبت مرفوعا إلى النبي صلوات الله وسلامه عليه أنه قال: "لا ضرر ولا ضرار" أخرجه الإمام أحمد في مسنده وهو أيضا في سنن الدارقطني.
عاوز حاجة تانية يا شيخنا قال اتصدق انا غلطان بضيع وقتى مع جهلة زيكو "والله ما حاشوا من ايدى الا مراته "
بتقلى يا بنى دا اهبل بس العيال بقا ابنه قدنا وعاوز يقعده من التعليم علشان يصرف عليه وهو يبطل شغل لسه هناقشه فى دى
التانى :-طبقات
لسه فى بلدنا برده اتنين اخوات بيتجوزوا واهلهم ناس غلابة والعيال لسه بتبنى نفسها وما يعرفوش حد يعنى المهم محتاجين عربيتين يتزفوا فيهم انا كنت ماشى مع صحابى فلاقتهم رايحين لواحد عنده عربية سالوه قالهم لا دا انا مش فاضى لا النهاردة ولا بكرة ولا بعده قلت دا بقا مهم اهه العيال مشيت وواحد بيسال التانى هنعمل ايه قالوا لو ما لقتش هجيب تكتك ؟!
وروحت وقعدت افكر شوية هى بلدنا دى عاملة كده ليه لما جينا نعمل شبكة اختى ما قلتش لحد هات عربية ويومها العصر لاقيت حوالى
30 عربية قدام البيت ما فيهمش حاجة اقل من المرسيدس جينا نعمل خطوبة اخويا وقلنا عائلية وما عزمناش حد كنا احنا واعمامى حوالى 8 عربيات اقلهم متسوبيشى
وولاد عمى بيبقوا كده واى حد معاه فلوس بيبقا كده بنروح نجامله من غير ما يقول ونجرى معاه مع انه مش محتاج انا مش محتاج حد يبعتلى عربية بس بعتولى وما طلبتهاش دا محتاج لو عربية نقل ومش راضيين ليه بناكل فى بعض اللى وصل مش عاوز حد غيره يوصل واللى عمل لابنه حاجة حلوة مش عاوز حد احلى منه دا مش هيبقى احلى دا عاوز عربية واحدة بس
زعلت قوى وقلت هزفهم انا بس القدر ظروف الوفاة منعتنى ربنا يسهلهالهم "ما تقلقوش فرجت "
التالت :-طمع
ست كبيرة قاعدة بتبيع شوية عنب حب مش فى القطف جايباهم من اى ارض الست عجوزة جدا وراكبة مواصلات علشان تبعهم فى بلد تانية
ربنا يديها الصحة ويعين كل حى على حاله انا مش بعترض على امره سبحانه بس انا وانت وانتى نقدر نقعد الست دى فى بيتها والقدرة من عند ربنا بس عندنا العلماء بتوعنا بتوع تجارة عملوا احصائيات لأغنياء العالم الاسلامى اللى بيلعبوا فى ملايين ومليارات وقالوا ان احنا لو خدنا منهم زكاة اموالهم كما حددتها الشريعة الاسلامية ما بقى فى العالم الاسلامى فقير واحد انما الغنى مش عاوزك تبقا اغنى منه يا اهبل هو الجنيه ده هيخليه يبقى مليونير دا بيدور على لقمة عيش ياكلها و كسوة يلبسها يعنى يعيش مستور هو وعياله انما الالف جنيه اللى هتزكى بيه ده هيفقرك بلاش طمع بقا
عارفين الناس الغلابة دى مش طماعين ابدا والله ولا حقد طبقى زى ما الهبل بيقولوا والله دخلت عليها وبديها حقها عندى قالت مش هاخد الا لو دقت العنب
ايها الاغنياء اعلموا ان الاموال وديعة اودعها الله فى يد الاغنياء ليوصلوها الى الفقراء فلا تبخل ولا تطمع
فمن فوائدها: تثبيت أواصر المودة بين الغني والفقير، لأن النفوس مجبولة على حب من أحسن إليها.
ومنها: تطهير النفس وتزكيتها، والبعد بها عن خلق الشح والبخل، كما أشار القرآن الكريم إلى هذا المعنى في قوله تعالى: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا [التوبة:103].
ومنها: تعويد المسلم صفة الجود والكرم والعطف على ذي الحاجة.
ومنها: استجلاب البركة والزيادة والخلف من الله، كما قال تعالى: وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ [سبأ:39] وقول النبي صلى الله عليه وسـلم في الحديث الصحيح: { يقول الله عز وجل: يا ابن آدم، أنفق ننفق عليك } إلى غير ذلك من الفوائد الكثيرة.
وقد جاء الوعيد الشديد في حق من بخل بها أو قصر في إخراجها، قال الله تعالى: وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلاَ يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (34) يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَـذَا مَا كَنَزْتُمْ لأَنفُسِكُمْ فَذُوقُواْ مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ [التوبة:34، 35].
فكل مال لا تُؤدَّى زكاته فهو كنز يعذب به صاحبه يوم القيامة، كما دل على ذلك الحديث الصحيح عن النبي أنه قال: { ما من صاحب ذهب ولا فضة لا يؤدي حقها إلا إذا كان يوم القيامة صُفحت له صفائح من نار فأٌحمي عليها في نار جهنم، فيُكوى بها جنبه وجبينه وظهره، كلما بردت أٌعيدت له في يوم كان مقداره خمسين ألف سنة، حتى يقضى بين العباد فيرى سبيله، إما إلى الجنة، وإما إلى النار }.ثم ذكر النبي صاحب الإبل والبقر والغنم الذي لا يؤٌدي زكاتها، وأخبر أنه يعذب بها يوم القيامة.
وصح عن رسول الله أنه قال: { من آتاه الله مالاً فلم يؤد زكاته مُثل له شجاعاً أقرع له زبيبتان يطوقه يوم القيامة، ثم يأخذ بلهزمتيه - يعنى شدقيه - ثم يقول: أنا مالك، أنا كنزك }، ثم تلا النبي قوله تعالى: وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُواْ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ [آل عمران:180].
ربنا يوفقنا جميعا الى ما يحب ويرضى معلش لو طولت سلام بقا
الثلاثاء، 5 أغسطس 2008
الاشتراك في:
تعليقات الرسالة (Atom)
هناك 12 تعليقًا:
حبيبي عفشة
بجد جميل جدا البوست ده و عود احمد
بص بقي يا سيدي
الراجل المتخلف التيت اللي انت قلت عليه ده انا مش لاقي كلام اوصف بيه
قال ايه و شيخ و مربي دقنه
دة و الله ماتضيعش دقيقة ف نقاش معاه
يا خبر واحد يكسر لمراته ضلع ليلة الدخلة
دة انت هتبقي سكنها وحياتها كلها, ده انت ماتعرفش الراجل اللي بيضرب مراته ده عندي بيبقي اقل من الحيوان
ازاي تعمل في حبيبتك كدة و لو ان الراجل ده متخلف و اكيد ماعندوش قلب يحب
المهم دي تصرفات حيوانية من انسان جاهل ميستحقش الكلام اصلا
ثانيا حكاية الواسطة و المحسوبية
هي ليها جوانب كتير بس البلد دي كدة خلاص باظت
ليه ميبقاش في تكافل بين الناس مش كله يبقي عشان المصلحة و بس
كل حاجة الفلوس بتحركها و لو هتعمل حاجة من غير ما تاخد منها فايدة او حتي برستيج يرضي غرورك مش هتعملها
مفيش حاجة كدة لوجه الله
يا ربت لو تقدر تساعد الناس دي و يا سلام عليك لو تاخد ثواب كمان و تزفهم انت بجد هيبقوا فرحانين اوي
ثالثا بقي الزكاة
انا و الله نفسي يبقي معايا فلوس كتير اوي و انا ع الاقل ادي كل واحد ف الشعب المصري ميت الف جنيه
حكاية الزكاة انا قريت عنها قبل كدة بس ماحدش بيفكر غير ف نفسه ده السائد
كتير قابلت ناس من الغلابة دول و بشوفهم علاطول ربنا يعينهم يا رب علي اللي بيعملوه
و كفاية اوي لما تبقي ست كبيرة كدة سايبة حاجتها و بيتها و رايحة تبيع حبة عنب و تتعب في الحر و المواصلات
بس في اخر اليوم بتبقي راضية عن نفسها اهي عملت اللي عليها ربنا يا رب يعينهم الناس دي بجد
ماتغيبش علينا كتير بقي يا عفشة بالبوستس الجامدة دي
تحياتي
احمد باشا فهمى وكلماته الجميلة واللى اسعدنى جدا بانه اول رد متشكر على كلماتك دى وتحليلك الجميل للموضوع وان شاء الله مش هتأخر تانى بس انت عارف الشغل
للأسف الشديد في ناس كتير بتاخد الدين مظاهر ..يعني دقن و خمار أو حجاب أو نقاب و خلاص..ده ظاهر الدين بس فين الباطن بتاع الدين ؟!! البوست جميل أوي و له معنى بجد
و تقبل مروري و أول تعليق على مدونتك
السلام عليك
انا بجد مش لاقيه كلام اقوله انت بجد انسن رائع ومن اجمل الناس اللى عرفتهم عن طريق المدونات مش لاقيه حاجه اعملها الا انى هحط لينك مدونتك فى بوست عندى بعد اذنك بجد شئ رائع ان فيه انسان زيك
تحيااااااااتي
ما شاء الله مقال مفيد جدا و بيبين اد اية احنا محتاجين نتعلم دينا قبل ما نفتي
و كمان عجبني موقف بياعة العنب
ربنا يصلح حالنا جميعا
تحياتي
zanoobالاخت
متشكر جدا لمرورك ودا شرف ليا طبعا
بالنسبة لتعليقك الجميل "ان الله لاينظر الى صوركم ولا الى اجسامكم ولكن ينظر الى قلوبكم التى فى الصدور"
عزيزتى الاخت gigi
بجد انا اللى عاجز انى ارد عليكى او اشكرك
بس بقلك متشكر جدا ويمكن لانك انسانة جميلة بتشوفى الناس كلها جميلة بجد متشكر لثقتك دى اوى ويارب اكون عند حسن الظن
bastokka
متشكر اوى لمرورك ونسأل الله ان يعلمنا ما جهلنا ويفيدنا بما تعلمنا
شكرا لمرورك مرة تانية
الأول انت وحمدين من غير شيخ
دا مين اللي شخشخه إن شاء الله دا
دا سوري حمار مع حفظ حق الحمار
قال شيخ قال دا نتاج ثقافة الوهابية اللعينة اللى ملأت أرض الكنانة ولوثتها
يا رب خلصنا منهم بقي
الثاني
الحمد لله انها فرجت
اما انها طبقات فدي سنة الله فى خلقه من يوم البدأ وحتى يوم الانتهاء حتى فى عصر رسول الله كان فى الغني والفقير لكن التكافل كان موجود بينهم وهو اللى نبفتقده
الثالت
الاول انت بتمتلك عين نقية بتخليك تشوف الامور صافية
اعترف اعتراف صغير انى لو شوفت السيدة دي اكثر ما يكمن ان يخرج من تجاهها هو شفقة مش اكتر مش هحاول اعمل اكتر من كدا رغم انى ممكن اعمل
اما بالنسبة للدراسات ومعرفش ايه
رجال الاعمال دول حضرتك اللى بيشتروا سفن نص عمر علشان الناس تركبها ويغرقوا ولا يولعوا حتى مش مهم المهم فلوسهم
رجال الاعمال دول اللى بيجيبوا ادوية ممنوعة دوليا ويسوقوها فى مصر والدول العربية المتخلفة لجني الملايين
رجال الاعمال دول يستبيحوا أي شيء لأجل المال ( طبعا إلا من رحم ربي )
فياريت ما نطلبش منهم لا زكا ولا يحزنون
تحياتي
حبيبى والله يا تشى ومستنى تعليقك من بدرى مع انى حاسس انى عصبتك بس مشمهم المهم انك رديت
من ناحية الشخشخة ما اعرفش مين بالظبط والعين النقية دى بتاعتك شكرا حبيبى على مرورك
انا شايفة الموضوع من بداية م نزل بس اخرت الرد شوية كتير لان كل م اقرأ اول موقف ده باتنرفز من الشخص ده جداااا بجد بنى ادم ينرفز ميستاهلش ان الواحد ياخد عليه زنوب
لا وكفر على انك بتطلب منه دليل بس واضح ان مراتة فاهماه وبتقول عليه اهبل ربنا معاها ومع ابنه
اما الموقف التانى
تقريبا محدش بقى يعمل حاجة غير عشان هييجى من وراها مقابل باى طريقة ربنا معاهم
الموقف التالت
ربنا مع الست الكبيرةوكل اللى زيها وفعلا لو كل حد اتكفل باللى يعرفة مهيبقاش فى حد محتاج
تقبل مرورى
صفا
شكرا لمرورك ومعلش حطيت الموقف ده فى الاول لانه كان منرفزنى انا شخصيا وحبيت انرفزكوا بالمرة
شكرا لمرورك
إرسال تعليق