الأربعاء، 5 نوفمبر 2008

انتى عاوزة ايه؟!!

بسم الله

ظاهرة زادت عن حدها حتى طفح منها الكيل واصبحت فى اقل ما يمكن وصفها به انها مصيبة بل مصيبة المصائب

ألا وهى التبرج فى الملبس والزينة وكل شئ لدى معظم الفتيات الا من رحم ربى

والله مش عارف فيه ايه بالظبط الموضة انك تتعرى الناس كلها بتلبس وتشترى لبس علشان تستر نفسها وانتى بتشتريه علشان

تعرى نفسك طب ليه ؟

هى دى الموضة انك تمشى عارية علشان ايه تفتنى الشباب وتجذبى نظر المارة ؟علشان يشار اليكى بالبنان ان دى اخر موضة؟

لا هيشار اليكى بالبنان دى بنت مش متربية وان ما فيش اهل تسال هى راحة فين وجاية منين

انتى عاوزة ايه عاوزة تلبسى على الموضة علشان تبقى معروفة او محل نظر الناس يتمتعوا بالنظر الى جسدك البسى وانتى هتبقى محل نظر الاشهاد يوم القيامة وانتى مجرورة الى النار جرا

انتى عارفة هتشيلى كام ذنب باللى انتى عاملاه ده هتشيلى ذنب مخالفتك امر الله وامر النبى بالتبرج فى اللبس والزينة
وهتشيلى ذنب كل شاب بصلك وما عرفش يغض بصره بسبب فتنتك دى هو هيشيل ذنب عدم غض البصر وانتى تشيلى ذنب زى ذنبه
وكمان هتشيلى ذنب اى بنت اعجبت بنظرة الناس ليكى فعملت زيك هتشيل ذنب انها خالفة ربنا والرسول وانتى تشيلى ذنب زيها
وهنا المصيبة كل حد هيبصلها هيشيل ذنب وهيا تشيل ذنب وسيادتك تشيلى ذنب
انتى عاوزة تعملى ايه فى نفسك ؟عاوزة جنة ولانار ؟ عاوزة نعمة ولا نقمة؟عاوزة نعيم ولا عذاب؟
عاوزة تتجوزى ولا تتخطبى مش هيحصل ولو حصل هيبقا لواحد ما يعرفش ربنا وما يتقيش الله فيكى واول ما هيفكرك بالقديم هو
يبقا اتعذبتى فى الدنيا بالزواج التعيس وفى الاخرة العذاب المقيم
انتى عاوزة تبقى مين فى دول
الام المحترمة اللى بتخاف على بيتها واولادها وتتقى الله فيهم وفى جوزها وتعلمهم الصلاة والاحترام ودينهم ولا الام اللى هتلبسهم من غير هدوم وتعلمهم قلة الادب والانحراف منذ الصغر
عاوزة تبقى الزوجة العفيفة اللى يطمنلها جوزها ولا اللى يخاف منها لو غابت خمس دقايق
عاوزة تنبقى البنت اللى تكون سبب فى دخول ابيها الجنة ولا البنت اللى هتلقيه فى التهلكة
عاوزة تبقى البنت اللى بتمشى ما حدش واخد باله منها ولما تسألى عنها يضرب بيها المثل فى العفة والاحترام ولا تبقى البنت اللى ما فيش شاب فى المنطقة ما يعرفهاش وتبقا عنوان لكال اللئام
عاوزة تشبهى نفسك من غير ما تكونى وحشة بس عاوزة تمشى على الموضة
امشى على الموضة يا ستى بس فيها لما تبقا الهدوم واسعة وما تصفش ما تحتها
فيها ايه لما تبقا مثقولة وما تبينش اللى تحتها فيها ايه لما ما تتعطرش بعطر كل اللى ماشيين فى الشارع عارفين نوع البارفان بتاعك
قال – صلى الله عليه وسلم - : " أيما امرأة خرجت من بيتها مستعطرة ، ثم مرت على قوم ليجدوا ريحها فهي زانية "
امشى على الموضة بس مش هتضحكى على ربنا مش تعمليلى طرحة سبانش وتحتيها منى جيب او تنتقبى وبدل ما تسمى الناس على الموبايل باساميهم تسميه اخى احمد واخى على كده هيبقا محرم بكسر الميم
عاوزة تبقى مع الشيطان ولا مع عباد الرحمن
عاوزة يوم القيامة تبقى مع مين بعد ما يأتى ربنا سبحانه وتعالى بالموت فى صورة كبش فينحره بين الجنة والنار وينادى ياهل الجنة خلود بلا موت ويا اهل النار خلود بلاموت
قال الله: وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ * إِنَّا نَحْنُ نَرِثُ الأَرْضَ وَمَنْ عَلَيْهَا وَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ [مريم:39-
40
“واستفتحوا وخاب كل جبار عنيد،من ورائه جهنم ويسقى من ماء صديد، يتجرعه ولا يكاد يسيغه ويأتيه الموت من مكان وما هو بميت ومن ورائه عذاب غليظ” (ابراهيم 15-17)“والذين كفروا لهم عذاب جهنم لا يقضى عليهم فيموتوا ولا يخفف عنهم من عذابها كذلك نجزي كل كفور” (فاطر 36).
تخيلى ان لذتك ونظرات الناس ليكى هتفضل فى سن شبابك بس وبعد كده هيبعدو عنك وينفروا منك هتبيعى الخلود ببضع سنوات هتبيعى الجنة بتفاهات وعصيان لله تعالى والله يبقا حرام عليكى واللى تعمل كده فعلا تستاهل الخلود بقا لانها ما عرفتش تتاجر مع ربنا هتبيعى شوية سنوات فى طاعة والتزام وتقبضى قصادهم جنة ونعيم تام
عاوزة تبقى من دول
ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال : " صنفان من أهل النار لم أرهما بعد : رجال معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس ، ونساء كاسيات عاريات مائلات مميلات على رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة ، لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها ، وإن ريحها ليوجد من مسيرة كذا وكذا " رواه أحمد ومسلم
الصنف الثاني : نساء كاسيات عاريات مائلات مميلات على رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة .
قال النووي في المراد من ذلك : " أَمَّا ( الْكَاسِيَات العاريات ) فمَعْنَاهُ تَكْشِف شَيْئًا مِنْ بَدَنهَا إِظْهَارًا لِجَمَالِهَا , فَهُنَّ كَاسِيَات عَارِيَات . وقيل : يَلْبَسْنَ ثِيَابًا رِقَاقًا تَصِف مَا تَحْتهَا , كَاسِيَات عَارِيَات فِي الْمَعْنَى . وَأَمَّا ( مَائِلات مُمِيلات ) : فَقِيلَ : زَائِغَات عَنْ طَاعَة اللَّه تَعَالَى , وَمَا يَلْزَمهُنَّ مِنْ حِفْظ الْفُرُوج وَغَيْرهَا , وَمُمِيلَات يُعَلِّمْنَ غَيْرهنَّ مِثْل فِعْلهنَّ , وَقِيلَ : مَائِلَات مُتَبَخْتِرَات فِي مِشْيَتهنَّ , مُمِيلات أَكْتَافهنَّ , وَقِيلَ : مَائِلات إِلَى الرِّجَال مُمِيلات لَهُمْ بِمَا يُبْدِينَ مِنْ زِينَتهنَّ وَغَيْرهَا . وَأَمَّا ( رُءُوسهنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْت ) فَمَعْنَاهُ : يُعَظِّمْنَ رُءُوسهنَّ بِالْخُمُرِ وَالْعَمَائِم وَغَيْرهَا مِمَّا يُلَفّ عَلَى الرَّأْس , حَتَّى تُشْبِه أَسْنِمَة الإِبِل الْبُخْت , هَذَا هُوَ الْمَشْهُور فِي تَفْسِيره , قَالَ الْمَازِرِيّ : وَيَجُوز أَنْ يَكُون مَعْنَاهُ يَطْمَحْنَ إِلَى الرِّجَال وَلا يَغْضُضْنَ عَنْهُمْ , وَلا يُنَكِّسْنَ رُءُوسهنَّ .... " شرح النووي على صحيح مسلم 17/191 . باختصار
قال الشيخ بن عثيمين : " قد فُسِّر قوله " كاسيات عاريات " : بأنهن يلبسن ألبسة قصيرة ، لا تستر ما يجب ستره من العورة ، وفسر : بأنهن يلبسن ألبسة خفيفة لا تمنع من رؤية ما وراءها من بشرة المرأة ، وفسرت : بأن يلبسن ملابس ضيقة ، فهي ساترة عن الرؤية لكنها مبدية لمفاتن المرأة " . فتاوى الشيخ محمد بن عثيمين 2/825 .
ياختى اجعلى من نفسك عليكى رقيبا يكفيكى شر المهالك والوقوع فيها ولا تغترى بجمال اليوم فغدا سيأكله الدود وتكونى فى ارض الخلود اما جنة واما نار فاعملى لهذا اليوم
واعلم ايها الاب وايتها الام وايها الزوج وايها الولى انك مسئول عنها يوم القيامة مش هنقول بقا حقوق المرأة وبتاع مش معنى انك مسئول عنها تضربها لا فهمها الصح وعرفها ان دا غلط وان دا عيب وحرام لان كتير من بناتنا عندهم جهل تاام بدينهم مش بيعرفوا حتى يتوضوا صح وبرده فيه كتير من اولادنا كده
عرفها الصح وهيا ان شاء الله هتهتدى لان لسه فيه بصيص نور جواها لسه فيه نبتة خير عاوزة الرعاية والحماية
اختاه اتقى الله فى نفسك وفى اهلك وفينا

هناك 31 تعليقًا:

marmar يقول...

وااااااااااااااااو بجد

احييك عليه

بس اشمعنى انت و جيفارا وفهمى معلقين عالموضوع ده الايام دى

بس بما انى بنت انا هرد عليك فالموضوع ده لانه يعتبر رساله لينا

بص انا معاك ان الاهل لازم يكون ليهم موقف كبير جدا فى لبس البنت وخصوصا فى سننا ده لاننا كل يوم بنشوف اختراعات
العن من اللى قبله
بس بلاش التزمد الزياده عن اللزوم لان البنت بتكون نفسها تبقى زى البنات التانيين بس بحدود طبعا

انا هتكلم عن نفسى مثلا
انا كنت فى سنه اولى بلبس هدوم خروج عادى جيت فى تانيه كنت حبه العبايات فلبستها فجيت فى تالته حسيت بملل بقيت بلبس كله على كله
بس دلوقتى بقيت برفض لبس كتير من لبسى ومش برضى البسه علشان حسيت انى اتغيرت وعايزة ارجع مروة تانى وبدات اول خطوة انى معندش هلبس بناطيل مثلا وهيبتدى بالتدريج تانى
فلازم تفهم ان الاهل مش كل حاجه
مش لازم طول ما انا موجوده ماما تقولى لا حلو ووحش وحلال وحرام
لازم نشغل عقلنا شويه وده بيرجع للتربيه من الاساس

والله العظيم انا شفت بنت النهارده فى حقوق لو كانت راحه البحر ما كانت هتلبس كده احنا البنات علقنا عليها فما بالك بالولاد

فبلاش يكون كل اللوم عالاهل انا اعرف ناس تقريبا كل يوم بيتخنقوا على لبس بنتهم بس بدون اى فايده
هتقولى يحبسوها؟؟
هقولك من غير اى فايده برده

عموما جزاك الله خيرا

وربنا يهدى الجميع

HaMaDa 3aFshA يقول...

مرمر
اول رد اللى بيسعدنى دايما
والله هو جه معايا دلوقت بمحض الصدفة يعنى شغلنى فكتبت عنه ما فيش فى نيتى اى حاجة تانية والله
انا ما تزمتش فى حاجة انا بقول البسى على الموضة وشياكة قوى بس يكون واسع وما يوصفش يبقا بيستر مش بيفضح
وانا ما قلتش ان الاهل كل حاجة انا قلت ليهم دور النصح وبس لا ضرب ولا تحكم لان ما بقتش البنت فى السن دا وما يليه عاوزة حد يضربها او يجبرها لا هى تحكم على نفسها وتقدر تميز الصح من الغلط
وفيه بنات والله لا نزكيهم على الله اهاليهم بيتمنوا انهم يغيروا لبسهم مش للتعرى ولكن للبساطة شوية يعنى بحجة الزواج وغيره حتى الناس تشوفها زى ما بيقولو والله بيرفضن ومتمسكات بالحجاب والستر لابعد الحدود
وفيه قصة شهيرة للمرأة التى ماتت وهى واقة تصلى لله رب العالمين فلما جائوا يكفونها وجدوا الكفن طويل وكانو كلمو الشيخ محمد حسان يسئلوه يفكو ايدها من بعضها ولا لا كلموه تانى يسئلوه يقصوا من الكغن ولا لا قالهم ادونى حد من قرايبها ردت اختها قال ما كانش ليها دعاء معين قالتله كانت ىبتقول يارب استرنى فى الدنيا والاخرة واجعل كفنى زايد
ست بتحرص على الستر فى الحياة والموت وحتى فى الغسل والتكفين عاوزين ايه تانى
ربنا يهدى بناتنا ونسائنا وامهاتنا الى ما يحب ويرضى وربنا يوفقك الى ما فيه الخير يارب وينمى نبتة الخير وحب الخير فى قلبك وقلب كل مسلمة ارادة الستر والحياء
تحياتى

صفا سارة يقول...

هو موضوع البس ده زاد عن حده جدا فعلا بس فى الاول والاخر لازم كل حد يفكر فى افعالة قبل ميعملها وفى الاخر كل حد حر ومش محتاج تبريرات لاى شئ يعملة انما فى كتير من البنات بتعمل كده حبا فى المظهر الكويس مع وجود ان ده هو اللبس تقريبا اللى بقى موجود
وطبعا مش باقول ان ده صح بس فى الاخر باقول انها حرية شخصبة

HaMaDa 3aFshA يقول...

صفا
عذرا على التأخير بس كنت مشغول شوية
هى فعلا حرية شخصية بس الحرية لما تتقلب لتسيب دا شئ بيضايق بجد ولازملها تبرير نفهم ايه السبب علشان نصلح الخطأ ده
ومن ناحية ان دا اللبس الموجود فدا شئ فى نظرى خاطئ لان ملابس المحجبات بقت اكتر من التعرى وكمان مش معنى ان ده الموجود يبقا البسه مش هنتعود على الغلط لحد ما يبقا هو الصح
شرفتينى بردك

صفا سارة يقول...

ملابس المحجبات بقت اكتر !!!!! دى اشك فيها الا اذا كنت تقصد الاسدال والنقاب بئه فعلا مينفعش عشان حاجة موجوده تتلبس وخلاص وتبقى هيا الصح بس للاسف ده اللى حاصل دلوقتى

marmar يقول...

احمد على فكره جاتلى احبار انهم قالولك انى شريره ووحشه
بس هما جذم وبيطلعوا عليا اشاعات مغرضه
ههههههههههههههه

انا غلبانه وطيبه
اهىء اهىء اهىء

وعلى فكره جيفارا زمانه بيدعى عليك علشان عقاب انه قالك انى شريره وبخانق دبان وشى ههههههههههه انى مش هجيب لهم كبسه وهربيهم الاول

لو صلحولك المعلومة انى زى العسل وسكر وجميله و حاجات حلوة كتير قولى علشان اجيبلهم الاكل
لو فضلوا على رايهم قولى علشان استمر فالعقاب
هههههههههههههه

GiGi world يقول...

كل عام وحضرتك بخير وربنا يستجيب دعاءك ويكرمك ياااااارب

HaMaDa 3aFshA يقول...

عذرا على التأخير يا جماعة بس الشغل وظروف اخرى
صفا
وجهة نظرك تحترم بس انا ما اقصدش بملابس المحجبات الاسدال والنقاب بس
فى نظرى كل لبس محترم ممكن نقول لبس محجبات يعنى بيحقق شروط اللبس الاسلامى اللى انا قلتها فى الموضوع ما يشفش وما يصفش وما يبقاش فتنة وغيرها من الشروط يعنى لو فيه جيبه واسعة او عباية او غيره مش تزمت يعنى اسدال ونقاب وبس لا الحاجة المحترمة كتير وموجودة
وشكرا للاهتمام

HaMaDa 3aFshA يقول...

مروة
يابنتى شريرة ووحشة دى مدح بالنسبة للى قالوه دول قالوا بلاوى دول فهمونى ان انتى اللى قتلتى كليبر ههههههههههههههه انا لو مش عارف انى جامد شوية كنت حولت من الكلية بسبب الكلام اللى قالوه ده
وخصوصا جيفارا دا قال كلام كبير قوى وفهمى كان بيساعده
وكبسة ايه خسارة فيهم يشموها حتى انا لومنك هحاسبهم فى الكحك والحاجات اللى كالوها كلها
واياك تتراجعى عن موقفك ربيهم على قد ما تقدرى ربنا معاكى
ههههههههههههههههههه دول بيطلبونى كل ليلة علشان يقلولى على قصة جديدة من قصص الشر بتاعتك
اقلك حطلهم سم فى الكبسة

HaMaDa 3aFshA يقول...

جى جى
كل عام وحضرتك بخير ومعلش لو اتاخرت وربنا يكرمك ويوفقك الى ما يحب ويرضى
شكرا ليكى

marmar يقول...

ههههههههههههههههههههههههه

بص يا احمد انا ممكن اصدقك فى كل الكلام اللى بتقوله ما عدا انهم يكلموككل يوم دى
اخرهم يبعتولك كلمنى انما يكلموك لاااا
وحلوة فكره السم دى
اما ربتكم يا كلاااااااب
انا هوريلكم الشر على حق ربنا
ههههههههههههه
بس قولى يا احمد بيقولوا ايه علشان اعرف بدايه تربيتهم ايه؟
يا خوفى لربيهم من اول ما اتولدوا
هههههههههه

HaMaDa 3aFshA يقول...

مروة
هما بيرنوا عليا الصراحة وانا بكلمهم بس مارضتش اقول من الاول علشان ما احرجهمش
ومن ناحية اللى بيقلوه فبيقولو كلام كبير وكبير قوى كمان هههههههههههه
ولو هتربيهم بناء على اللى بيقلوع يبقا هنرجع من قبل ما يتولدوا كمان هنعلم اهاليهم ازاى يربوا عيالهم قبل ما يخلفوهم
هههههههههههههههههههههههههه
الكلام وحش قوى بس انا اللى مش راضى اقول ههههههههههههههههههه اتوكلى على الله بس وربيهم انتى واثناء تعذيبهم هيعترفوا وانا موجود لو احتاجتى اى مساعدة عندى طرق جديدة طحن فى التعذيب
مستنى النتايج

Che Ahmad يقول...

لا قول ياد
قول يا مفتري
قول يا تيييييييييييييييت
دا انا وشي لسه متعور منك ومعلم بالقوي
منك لله يا مفتري
وكلام ايه اللى احنا بنقوله
قال كلام قال
علي فكرة بقي يا مروة بقي مش بنقول حاجة
والكابتن دا كدااااااااااااااااااااب
وكمان مش بيبقي معاه رصيد وفي ناس بتسلفه ( نيهاهاهاهاهاههاها)
غير كمان احنا مش بنكلمه علشان احنا بنقي الناس اللى نكلمهم
قال نكلمك قال
انت شخصية اصلا اصلا
انت منين يا كابتن ؟؟؟
ولو راجل بقي قول بتقول علي المحافظة الفاضلة الشريفة ايه قدام الناس ع البلوج
قول
ما تقول
خايف ليه
قول

ياااااااااااااااالهوي ع الجبن
ياللا ياللا وقتك خلص معايا

marmar يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههه

انا شفت التعويرة دى يا جيفارا

بجد حرام عليك يا عفشه وش الواد باظ
وقالى انك معوره فى جسمه ومخربشه

وشفت صلاح (ابو عمر) ههههههه وهو زعلان وشتمكم ومشى
ههههههههههههههههههههههههه

ارحم من فالارض يرحمكم من فالسمااااااء
مفترى بقى على رايك يا جيفارا
ههههههههههههههه

وانا ضعفت يا عفشه وعملت لهم الكبسه
اهىء اهىء اهىء
وبطل شتيمه عليا الكلام بيوصلنى
انا وصله يا بابا وكل حاجه بتجيلى
هههههههههههههههه

وبصوا بقى البت اميره قالتلى ان اللحمه مش مستويه اوى بس نورهان قالت انها مستويه
بس انا سالت ماما قالتلى اننا بناكلها كده وفى ناس بتحب تسويها اوى لحد ما تتهرى
بصوا بقى الاكل معمول الساعه 7 الصبح واللى هيعلق هعلقه فى المحافظه .......
عرفت الكلمه على فكره بس لو قلتها قدام حد هيقطعوك تقطيع
ههههههههههههه
ايموشن واحد بيطلع لسانه

HaMaDa 3aFshA يقول...

تشى
الشخصية الوحيدة اللى جمعتنى بيها الظروف المنيلة الحمدلله وبقدر اتحملها واتحمل كلامك اللى زى الزفت من غير ما ازعل او اخد اى اجراءات رسمية علشان اتتنيلت على عينى وحبيتك وبقول يبقا اخ جزمة ومدلع بقا وخلاص
بالنسبة لوشك هقول فى الرد الجاى ليه
ومن ناحية تكذيبى دا فانت ايه انت علشان تكذبنى انادا بفضل الله بيضرب بيا المثل فى الصدق وحفظ الكلمة
ومن ناحية الرصيد مش هتكملم اسألوا فودافون وناس بتسلفه دى وسعت منك اوى دا البنك الاهلى قايم على فلوسنا ياد
وانتوا بتنقوا الناس دا انتوا شخصيات ربنا الاعلم بيها والوصمة الوحيدة فى حياتى انى بمشى معاكو انت عارف انا مين ياد ؟!
انامش هتكلم عن نفسى بس اسأل عنى وانت تعرف
ومن ناحية بقول ايه على المحافظة فانا بشتمك المحافظة ككيان مهمل مش بشتمك اهلها ولسه قايل انهاردة ان الشراقوة اطيب ناس واجدع ناس بس المحافظة اللى مش نضيفة للادب استخدمت هذى الكلمة بسبب الاهمال بس مش قصدى حاجة تانية
ولم دورك بدل ما ازعل وزعلىة وحش

HaMaDa 3aFshA يقول...

مروة
يعنى انا اللى غلطان انى بساعدك فى تربيتهم انا قلت انتى هتهزقيهم وتربيهم نفسيا وانا عليا الضرب
يااااااااااااه على الناس مش مشكلة
وابوعمر كانت هزار حاجة خفيفة من قبيل الهزار وبعدين هو مش زعلان دلوقت غير من ابو عمر دى ههههههههههه
مفترى اهئ اهئ اهئ والله د
ا انا غلبان وبهزر معاهم بس هما اللى فافى بقا وانا اعمل ايه
وبدل انتى تراجعتى عن موقفك وعملتى الكبسة فانا هبطل ضرب بقا
ابطل شتيمة هو انا كنت شتمت اصلا والله ابدا واكتر حاجة تزعلنى ان حد يصدق فيا حاجة مش فيا اهئ اهئ اهئ
وشكلهم بيضحكوا عليكى ويقلولك اى كلام علشان تاكليهم وخلاص وبيجوا يشتغلونى برده بس انا مش بصدق ههههههه
واحنا لسه ما اكلناش والله اول ما هناكل هقول رأيى وبصراحة لانى ما بخافش انا احمد عفشة ههههههههههههههه
وعلى فكرة الكلمة دى والله مش بقلهخا غير لشراقوة فى وشهم وما حدش بيقدر يفتح بؤه لان ما حدش يقدر يعملها معايا هههههههههه
وسيبك من التقطيع والكلام اللى ما حدش فى المحافظة كلها يقدر يعمله
وخلونى اسيبكو تاكلو عيش وتربوا عيالكو فى المحافظة دى
والا والله هبدااعلق فيهم واحد واحد وما بخافش لان انا عفشة
ولما كنت بشتم بقول ما عدا منيا القمح على فكرة يعنى
يلا وان كنت قلت حاجة شديدة ما تزعليش الواد قاعد جمبى بيستفزنى
سلام من غير زعل

marmar يقول...

هههههههههههههههههههههههههههه

زعل ايه بس يا عفشه
مش بزعل اصلا غير اما الموضوع بيكبر اوى اوى اوى

وكمان بالهنا والشفا
بس ماما عملاه الساعه 7 لصبح
فلموا نفسكم واللى هيقول حاجه هقطعه
هههههههههههههههههههه

وعلى فكره فى سم فخاف على نفسك بقى

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...

إنا لله وإنا إليه راجعون
فى حادث مأساوى من نوعه ذهب اليوم خمسة من خيرة شباب كلية الحاسبات والمعلومات جامعة الزقازيق وذلك نتيجه لتناولهم وجبة دسمة من الكبسة والتى وضح الطب الشرعى بإحتوائها على جرعة كبيرة من السم والتى ادت إلى تواجدهم جميعا الان بغرفة العناية المركزة بمستشفى الزقازيق العام
نتمنى لهم الشفاء العاجل بإذن الله
ههههههههههههههههههههههه
دا كان ممكن يتقال عننا لو كانت مروة نفذت تهديدها وحطت لنا سم بس طبعا هيا قلبها كبير وعقلها اكبر فأكيد اللى فات دا ما حصلش
الكبسة كانت مية مية و زى الفل و سفرة دايمة D:
وكل سنة وانتى طيبة
و عفشة دا زى النسمة بس ما بيطولش ايده على حد إلا فى الحق
هههههههههههههههههههههه
وانت يا تشى ما يبقاش قلبك اسود كدا
دا عفشة حبيب الملايين p-:
وأحلى سلام لأبو عمرو وربنا يخليله عمرو ويتربى فى عزو
سلااااااااااامز

marmar يقول...

هههههههههههههههههه

ايه يا سمير التسييح ده

يا بنى انا قلبى ابيض مهنتوش عليا انى اسمكم

انا قلت هستريح منكم وهعلق صوركم فى مبنى القاعات بس خفت الموضوع يتنشر فقلت اسم واحد واحد
استنوا السم القادم
هههههههههههههه

ويارب تكون عجبتكم
بس انتم كلتوا الاكل ساقع مش عارفه ازاى بس بالهنا والشفا

وشكرا يا عفشه عالتورته مع انها مكنتش امفروض تيجى اصلا لان كده بتهزقنى
ودى كانت سبب فى فضحتنا انا وجيفارا انا فتحتها واكلته عالكشكول بتاعى وانا اكلت عالاله الحاسبه وروحت بيتنا بلزق
ههههههههههههه

وعلى فكره اديت لماما الكارت وقلتلها ادعيله ان ربنا يفك كربه ويريح قلبه زى ما جيفارا قالى
قالتلى مين ده ؟ قالتلها احمد عفشه صاحب فهمى القصير هههههههه ادعيله وخلاص
وبعد شويه اسئله واستفسارات رحمتنى ودعتلك
وانا ماما دعوتها مستجابه
سيب بس الدعوه تعمل مفعولها
هههههههههههههه

HaMaDa 3aFshA يقول...

سمير باشا
حبيبى وبن حبيبى ايه دا ياواد طول عمرى بقول عليك محترم وبن ناس وااصل واحد فى العيال دى ههههههههههههه
اول حد يقول فى حقى كلمة حلوة انا زى النسمة هيييييييه انا زى النسمة ههههههههه
تشكر يابوسمرة
ورغم ان تشى قلبه اسود الا انى بسامحه شفت الطيبة ههههههههههههههه
وموضوع السم ده ما تقلقش منه ما حدش يقدر يجى جمبك وانت معايا انت خلاص بقيت بتاعى وعاوز مخلوق فى الشرقية يبصلك هههههههههههههههههههه
شكرا يا سمير ومردودالك فى البوستات
سلامز يا مان

HaMaDa 3aFshA يقول...

مروة
خلى فى علمك الواد سمير دا ما بيكدبش ابدا وانا اشهد هههههههههه دا بيقول عليا نسمة ههههههههههه صدقووه يا جماعة

ولتانى مرة سيبك من التهديدات ما انتوش قدها هههههههههههههههههههه
الاكل سخن ساقع تسلم ايدين اللى عمله وخلاص وبعدين احنا بنتصرف فاهمنى يا تشى هههههههههههههههههه

وبعدين لا شكر على واجب دا احنا غرقانين كحك وبسكويت وكبسة لحد ما منظرنا بقا وحش خاالص هههههههههه
بس فى موضوع الدعاء دا انا طماع شوية مش مرة وخلاص كتير بقا وخصوصا فى صلاة الفجر والاوقات الحلوة دى وسيبك من جيفارا خليها تدعى بالهداية والتوفيق والعفاف والغنى
مستنى النتايج عندى شغل بكرة خليها تدعى ربنا يوفق هنشوف بقا ههههههههه
سلام

marmar يقول...

دلوقتى سمير حبيبك علشان قال فيك كلمتين حلوين
ههههههههههههه

يالهوى عليك

وطبعا انا قد التهديدات دى ونصف كمان
ومش بخاف
واللى عندك اعمله
هههههههههههههههه
يا بنى انا بنت بميت راجل بس عثل طبعا
ههههههههههههههه

وشكلكم عملتوا مصيبه انا سالت جيفارا قالى انكم مش سخنتوها بس واحد زكى بيقوله مش الحله دى تتحط عالنار وهى بلاستيك من بره اصلا
ههههههههههههههههههههههه

وبالنسبه للدعوه زمانها عملت المفعول خلاص
هههههههههههههه
وان شاء الله ربنا يوفقك وتنول اللى انت عايزه

Unknown يقول...

لا على فكرة بقى يا مروة
(اللى هى احسن من على سهوة)
عفشه حبيبى من غير ما أقول اى كلمة فى حقه ماشى وحتى كمان لو قلت عليه كلام مش حلو فهو بردو حبيبى p-:
و الكبسة اه حكاية الحلة دى حكاية و تشى ادرى بردو بالموضوع
هههههههههههههههههههه
حبيبى يا عفشه D:

marmar يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
marmar يقول...

بص يا عفشه الحقد انا عايزة حقى بقى منه

ahmed fahmy: يا رب تزوري وانتي بتاكلي التورتة
ahmed fahmy: امييييين

شفت الحقد
ربيه بقى يا عفشه بدالى.... علشان انا مش فاضيع للعيال كمان
هههههههههههه

marmar يقول...

على فكره فى يوم السبت امتحان سيميولاشن عملى وداتا بيز شفوى

Che Ahmad يقول...

صباح التسيح
انا بس كنت جاي اصبح
الكبير بيصبح عليكوا يا بشر

غير معرف يقول...

انت مالك احنا عايزين ايه

انا شايفه انها حريه شخصيه

كل واحد يلبس اللى هو عايزنه

ومادام مش عاجبك الحال متبصش او ابقى غمض عينك

شوف انت عايز ايه؟

ولا الشات للى انتى عاملينه ده

كل واحد يخليه فى نفسه

HaMaDa 3aFshA يقول...

معلش ياجماعة لو اتاخرت فى الرد بس لسه واصل البيت حالا
مرمر
لا قد التهديدات ولا حاجة وانا لو منك هخاف ههههههههههه دا عفشة يا بنتى هههههههههه
ومن ناحية التسخين لما قاله ما كانش شاف الحلة اصلا والدعوة فعلا اشتغلت فى يومها
وحبيبى يا بو سمرة ههههههههه
لو كنتى قلتى على موضوع التربية ده بدرى شوية كنت عملته بس اديتهم وعد ما عنتش هطول ايدى
اعذرينى بقا
وعرفنا الامتحان واطردنا كمان ههههههه
وبراحتك اوى يا تشى قال كبير قال هيا الدنيا حصل فيها ايه
سلام يا بشر

HaMaDa 3aFshA يقول...

tota
انا مالى ازاى مش فاهم دى مناظر بتقابلنى كل يوم لحد ما طفح منها الكيل وكمان انا بكلم ام واخت وبنت خايف عليهم لان جمعنى بيهم الحب فى الله والاخوة فى الاسلام لو ما اعرفكيش ولا تعرفينى بس لازم اخاف عليكى وتخافى عليا لو شفتى فيا حاجة غلط تنصحينى بس يا ريت باسلوب مهذب
المسلم للمسلم كالبنيان يشد بعضه بعضا
الدين النصيحة
اغمض او ما اغمضش دى حاجة ترجعلى بس انا مش بتكلم عن نفسى انا خايف عليا وعلى زمايلى اللى ممكن ما يقدرش يغض بصره وانتى ليه تشيلى ذنوب ناس كتير هتبص
وانا عارف انا عاوز ايه كويس عاوز الخير ليا وليكى ولكل واحد بيفهم وعارف يعنى ايه ذنب وايه استغفار وايه احترام
حددى بس انتى اللى عاوزة ايه داخلة تنقضى ياريت باسلوب اكثر احتراما من كده ويكون بناء
ومتشكر ليكى