الأربعاء، 4 مارس 2009

ياترى انا صح؟؟

بسم الله
حتى التدوين ما بقاش فيه نفس ليه
بس عاوز اعرف انا صح ولا غلط
كتير ببقا مهموم وجوايا حزن كتير بس مش ببقا عاوز احكيه ولا اتعب حد معايا حتى لو كان اقرب حد ليا مش عاوز اتعبه معايا
شايف انى اقدر اتحمل همومى وهموم غيرى بس ما حدش يقدر يتحمل همومى معاه او ما بحبش اتعب حد معايا زى ما قلت
ممكن دا يكون غلط او يخلي القريبين منى يحسو انى بعمل فرق بس انا مش ببقا قاصد كده انا ببقا فى عز تعبى وكبتى بدور على راحة اللى حواليا ومش عاوز احملهم حاجة
بس دا بجد شئ متعب قوى ومش بالساهل لانك ما بتعرفهمش وهما بيبقوا عاوزينك تتعامل عادى لانك ما بتقلش اللى جواك ازاى هيفهمو او يريحوك من غير ما يعرفو معادلة صعبة جدا بتبقا وصلت لمرحلة "دونت تاتش " بس مش قادر تغير التعامل معاهم لانك مش هتحكى ولو غيرت هما كمان هيزعلو لانهم ما يعرفوش ايه جواك مخليك مهموم
دى حاجة والحاجة التانية
دايما بربط اى هم او غم يجيلى بذنب انا عملته يعنى اول ما الاقى شوية هم او غم او مشاكل اقول يبقا انا عملت ذنب معين ودا عقاب وافضل افكر ايه هو الذنب بس بتعب قوى فى التفكير
ما يمكن يكون اختبار مش لازم ذنب يعنى بس هو انا كده ما اعرفش انا صح ولا غلط
بتوصل معايا انى ربطت قعدة بنت جمبى فى المواصلات بذنب "مش متخلف ولا معقد ولا رجعى"
يعنى لو انا ركبت واللى هيجى جمبى جت بنت افضل افكر واقول انا عملت ذنب علشان كده جت بنت مش ولد
حاجات كتير بربطها بالذنوب مع انها ممكن تبقا عادى او اختبارات بس مش عارف انا بعمل كده ليه؟
وكتم همومى جوايا بقا بجد بيخنق بس مش عاوز اتعب حد معايا اعمل ايه بقا؟
ارجو على الله ان يؤجرنى فى ما يصيبنى من هم او حزن مصداقا لقول رسوله صلى الله عليه وسلم
(مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلاَ وَصَبٍ وَلاَ هَمٍّ وَلاَ حُزْنٍ وَلاَ أَذًى وَلاَ غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا، إِلاَّ كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ)
واختم بما أمر به النبى صلى الله عليه وسلم فى حديث بن مسعود
عن عبد الله بن مسعود -رضي الله عنه- أن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: (مَا قَالَ عَبْدٌ قَطُّ إِذَا أَصَابَهُ هَمٌّ وَحَزَنٌ: اللَّهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ وَابْنُ أَمَتِكَ نَاصِيَتِي بِيَدِكَ مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيعَ قَلْبِي وَنُورَ صَدْرِي وَجَلاَءَ حُزْنِي وَذَهَابَ هَمِّي. إِلاَّ أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ هَمَّهُ وَأَبْدَلَهُ مَكَانَ حُزْنِهِ فَرَحاً. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَتَعَلَّمَ هَؤُلاَءِ الْكَلِمَاتِ؟ قَالَ: أَجَلْ يَنْبَغِي لِمَنْ سَمِعَهُنَّ أَنْ يَتَعَلَّمَهُنَّ) رواه أحمد وابن حبان، وصححه الألباني.
معلش لو خنقت عليكو
تحياتى

هناك 8 تعليقات:

GiGi world يقول...

يارب يكرمك ويباركلك
ماشاء الله هوالمؤمن كده دايما لايامن مكر الله
فعلا انك تقول انا خايف انه يمكن ذنب دي حاجه ربنا يكرمك عليها
يارب يفرج همك وكربك ويفرحك ويسعدك
وتذكر احلى حاجه ربنا اداهالنا الصلاه وطول ماانت ربنا منعم عليك بالنعمه دى تحمده كتير قوي
ان فى حد بتقدر تشكيله بس يارب مايحرمكش ولايحرمنا بذنب معين من نعمه الصلاه
يارب يرزقك الجنه ويسكنك الفردوس الاعلى مع النبيين والصديقين والشهداء وحسن اولئك رفيقا

Mohamed يقول...

بص مبدئيا حاول ان ما تشتكيش همومك الا لله سبحانه و تعالي لان اي انسان حتشتكي ليه مش حيحس بيك بالضبط اتعود ارمي همومك علي الله في كل صغيرة و كبيرة
بالنسبة للذنوب و العقاب هو انت وضعك ايه مع الله سبحانه و تعالي يعني مؤمن و لا مسلم لان في فرق بين الاتنين يعني لو مؤمن يبقي ابتلاء و الله سبحانه عايز خير بيك بالبتلاء دا
طب لو مسلم مقصر زي يعني بصلي و بصوم بس ليا هفوات و ايام بكون قريب اوي من الله و ايام نص نص يبقي ادور علي زنب عملته لان
وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ
يعني ايه يعني ممكن ذنب الواحد اصلا نساه و لما يجي العقاب يقول ياا رب انا عملت ايه؟؟ودا اشد العقاب
اسمع كلام ابن القيم

وهاهنا نكتة دقيقة يغلط فيها الناس في أمر الذنب وهي إنهم لا يرون تأثيره في الحال وقد يتأخر تأثيره فينسي ويظن العبد إنه لا يغير بعد ذلك وإن الامر كما قال القائل
اذا لم يغبر حائط في وقوعه * فليس له بعد الوقوع غبار
وسبحان الله ماذا أهلكت هذه النكتة من الخلق وكم أزالت من نعمة وكم جلبت من نقمة وما أكثر المغترين بها من العلماء والفضلاء فضلا عن الجهال ولم يعلم المغتر أن الذنب ينقض ولو بعد حين كما ينقض السهم وكما ينقض الجرح المندمل على الغش والدغل وقد ذكر الامام أحمد عن أبي الدرداء أعبدوا الله كانكم رونه وعدوا أنفسكم في الموتى واعلموا أن قليل يكفيكم خير من كثير يلهيكم واعلموا أن البر لا يبلى وان الاثم لا ينسى ونظر بعض العباد الى صبي فتأمل محاسنه فأتى في منامه وقيل له لتجدن غبها بعد أربعين سنة هذا مع أن للذنب نقدا معجل لا يتأخر عنه قال سليمان التميمي أن الرجل ليصيب الذنب في السر فيصبح وعليه مذلته وقال يحيي بن معاذ الرازي عجبت من ذي عقل يقول في دعائه اللهم لا تشمت بي الاعداء ثم هو يشمت بنفسه كل عدو له قيل وكيف ذلك قال يعصي الله فيشمت به في القيامة قال ذي النون من خان الله في السر هتك ستره في العلانية
كلام خطير و فسرلي انا شخصيا بلاوي كانت بترخ و انا مش عارف ايه سببها كانت ذنوبي الي بعض منها كنت اعتقد انها صغيرة بس هيا عند الله كبيرة
شوف حالك معا الله و انت تعرف و تفهم بس في حاجة واضح ان الله رزقك قلب سليم ما تخليش الشيطان يلعب بيك يشكك في نفسك انا عملت حرااام انا سويت انا فعلت و الهم يكبر و يزيد عملت خطاءا قلب الطربيزة بسرعة و ارجع لله بسرعة اصل مين مش بيغلط
بعيد عن الموضوع دا مش مطلوب منك تقرا كل واحد و تتعامل معاه زي ما هو عاوز مش ممكن و لا حتقدر الحل خليك علي طبيعتك و الابنتسامة الحلوة و ما تشيلك نفسك هم فوق الهم مش حتقدر
قلبك سليم دا واضح الله يبارك فيك و يثبتك و يشيل عنك الهم و الحزن

HaMaDa 3aFshA يقول...

أولا عذرا على التأخير جى جى وغريب
بس ظروف شغل بقا
جى جى
مش عارف ارد عليكى اقول ايه بس ربنا يوفك للخير دايما يارب بما تحملين من خير ويرزقك من الخير مثلما تمنيت لى ولاخولنك بجد متشكر جدا على كلامك الجميل ده

HaMaDa 3aFshA يقول...

اخ غريب او استاذى
متشكر لردك الجميل دا واللى افدنى كتير وزادك الله علما وفهما للاحكام
بجد نورتنى وان شاء الله ليا زيارة عندك فى القريب العاجل
شكرا ليك

Boba يقول...

اولا انا كمان اول رد ليا اهو
واديني بغني في من انتظارك اهو
ومستنية الغدا
D:

حتة بقى انك مش عايز تشيل همك لحد
من باب انك اولى بهمك وومش عايز تتعب حد معاك

صدقني انت غلطان
لو انت هتبقى مبسوط لو اللي حواليك مش شاركوك في همومهم ومستريح لما هم يعملوا كده
ساعتها يبقى انت صح ومش تشارك حد في همومك

غير ان صديقك منيقاسمك همومك
واحنا لما بنصاحب حد
مش عشان نقعد نضحك مع بعض شويا
ولا ايه:)
صحيح الشكوى لغير الرب مذله
بس انت مش هتبقى بتشكي اد ما هتبقى بتفكر بصوت مسموع.. واحنا في الاخر بشر محتاجين نتكلم اد ما محتاجين نسمع

حكاية بقى الذنب دي
جميل اوي اننا نحاسب نفسنا اول باول
انا كمان كتير وكتير اوي بحسبها كده

بس معلشي يعني انت ازاي اعتبرت ان بنت اللي قعدت جنبك في العربية ده حصل عشان ذنب اذنبته

بجد مش قادرة استوعب
ايه الازمة يعني
ما هي قاعدة في حالها وانت قاعد في حالك

بص انا رغيت اد ايه
والله جوعت
ومستنية الغدا بقى
:)

HaMaDa 3aFshA يقول...

Boba
اول ردليكى و نور البلج عندى
تعالى بس والغدا جاهز D:
بالنسبة لهموم انا بحب اشيل مع صحابى همومهم واتحمل قوى لان بحس انى عندى قوة تحمل عالية شوية مش عايش سنى يعنى انما متهيألى ما حدش يعرف يشيل معايا بس وجهة نظرك تحترم ودا اللى ناوى عليه
موضوع العربية دى حاجة فى نفسى بفسرها كده علشان الحديث بتاع لان يضرب الرجل بمخيط من حديد فى رأسه خير له من ان يمس امرأة لاتحل له فببقا قاعد متذنب وبضايق بقا
وليه ما جاش ولد وكلام كتير جوايا معلش تفكيرى كده
الغدا جاهز بس شرفينا انتى
ومتشكر للزيارة الجميلة دى اللى اسعدتنى

سهر الليالي يقول...

اول ما الاقى شوية هم او غم او مشاكل اقول يبقا انا عملت ذنب معين ودا عقاب

كويس انك تفكر كدا يعني يبقي عندك خوف من ارتكاب الذنوب وتبقي عامل حساب انك ممكن تغلط وهتتعاقب مش كتير يفكروا كدا
ربنا يباركلك
بس ليه بتقول عقاب
مش شرط يكون عقاب ممكن يكون اختبار من ربنا او بدايه مرحله هتبقي كويسه وبداءت بحزن وهم عشان تحس بالفرح والسعاده اللي ممكن ربنا يكتبهالك وتحمده عليها
بس مش شرط ابدا يكون عقاب
دا ربنا رحيم اوي
ومبيعملش شر في حد ودايما بيكتبلنا الخير
وكمان عايزه اعلق علي حكايه ان لما بنت قعدت جمبك
دا برضه مش عقاب ليه مش سميته نصيب
قدرك كان انه يحصل كدا وقتها عشان دا ممكن يوصلك انك تفكر وتقرب اكتر من ربنا مثلا
فكر دايما في الامور الاجابيه
وحاجه كمان
جميل انك تكون قريب من ربنا وتطيعه في كل اللي أمرنا بيه
وكويس انك تخاف
بس اعرف ان ربنا دايما بيحبك وجمبك
وهعلق علي حاجه كمان معلش
انك تشيل همك وهم غيرك
ربنا خلق الناس اهل واصدقاء ومعارف
عشان يكونوا جمب بعض وقلوبهم علي بعض
ومفيش حد بيقدر يتحمل للاخر
الهم ممكن يخنقك يعني فكر وجرب تحكي اللي جواك واللي مضايق
وعمر ما الضعف او الحزن او حتي الدموع ما قللت من هيبه الانسان
لاننا بشر وجوانا قلب بيحس قل اي شئ تاني

اسفه لاني اقحمت نفسي في اللي مليش فيه
وكمان عشان طولت عليك

تحياتي
فراشه الشتاء

HaMaDa 3aFshA يقول...

سهر الليالى او فراشة الشتاء ايهما تفضلين
متشكر جدا للمرور الجميل والتعليق افضل من الرائع دا وشرفنى جدا مرورك
انا مش فاكره عقاب انا ببقا مبسوط جدا اول ما احس ان اللى انا فيه بسبب ذنب بتبسط لانى بحس ان ربنا سبحانه وتعالى بينقينى من ذنوبى طبقا لنص الحديث اللى انا ذكرته وارجو على الله ان يكون كذلك تخفيفا للذنوب وتطهيرا منها
ونظرتك دى نظرة مشرقة جدا وجميلة جدا لأنه لا يأس من رحمة الله وبجد بحيكى عليهالان لازم المسلم يكون كالطائر بجناحين خوف ورجاء
وموضوع الهم دا فكان ظن منى انى اقوى من كتير بس زى ما قلتى كلنا بشر فهعغير وجهة نظرى واحكى وافضفض من هنا ورايح
مش عارف ليه الاسف اللى تحت ده بجد انا متشكر ليكى جدا لتعليقك الجميل دا وتشرفى المدونة دايما وادينى طولت انا كمان اهه ما فيش تطويل ولا حاجة
متشكر لمرورك تحياتى