السبت، 23 مايو 2009

العدل...والعادل

بسم الله وصلاة وسلاما على رسول الله محمد بن عبدالله وعلى آله وصحبه ومن اتبع هداه وسار على نهجه الى يوم الدين
دائما ما اردت ان اكتب فى موضوعات شائكة مما تثير العقل وتعمل الاذهان وفيها من الكلام الكثير والكثير ولكنى خشيت ان اكتب فيها لانى حقا افقد حس الكتابة ولكنى بفضل الله امتلك حس الخطابة المشكلة عندى فى كتابة ما اقوله حتى اقترح عليا اخوانى ان يكتبوا لى وانا اخطب فيهم لانهم تعجبوا من اسلوب كتابتى واسلوب خطابتى
ولكنى اليوم سأحاول جاهدا ان اصحح اسلوب الكتابة فارجو ان يصلكم ما اردت ان اقول
اتحدث اليوم فى العدل الربانى
اقول ان العدل كل العدل ما وضعه الله سبحانه وتعالى من شرائع وحدود وتقسيم حقوق واذا كان هناك قصور فهيا من المشرَعُ له وليس المشرِع
أبدأمعكم بجانب الدين فى موضوع العقل وانتقل بكم الى جانب اجتماعى ولن اطيل فى الايات والاحاديث ولكن اكلمكم منطقا
قال تعالى:
(إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ)
"وما الله يريد ظلماً للعباد"
(إنّ‏ الله لا يظلم الناس شيئاً ولكن الناس أنفسهم يظلمون)
"إن الله لا يظلم مثقال ذرّة"
(ونضع الموازين القسط ليوم القيامة فلا تظلم نفس شيئاً)
وعليه فان الآيات التى تدعو الى العدل كثيرة وكثيرة ولكن ما هو العدل؟
العدل باختصارهو وضع الأمور في مواضعها، وإعطاء كل ذي حق حقه، فعلى سبيل المثال إكرام المحسن ومعاقبة المسيء هما مظهران من مظاهر العدل لأن المحسن من حقه أن يثاب على إحسانه والمسيء يستحق أن يعاقب على إساءته، ولو تبدلت القضية أو التزم بجزء منها وترك الآخر لكان ذلك خلاف العدل، وهو الظلم.
ولكن هناك فرق شاسع بين المساواة والعدل ففى بعض الاحيان تكون المساواة بمعنى العدل وفى البعض الاخر تكون المساواة نقيضة العدل فاذا كانت وضعا للامور فى موضعها فهيا عدل واما اذا ساويت فى العطاء بين من اختلفو فى الجهد فقد ظلمت الاكثر اجتهادا
هل من الممكن ان يظلم الله سبحانه وتعالى عن ذلك علوا كثيرا؟
للرد على ذلك نسأل لم يلجأ عاقل الى الظلم مع ان العقل البشري يدرك أن الظلم قبيح ذاتاً، أي في نفسه وبغض النظر عن نهي المولى عنه، وأن العدل حسن في نفسه وبغض النظر عن الأمر به، ويدرك العقل أيضاً أن العدل مما ينبغي أن يعمل بينما القبيح كالظلم ينبغي ألا يعمل
ونقول لا يلجأ عاقل إلى الظلم إلا لحاجة تدعوه إلى ذلك، وسبب يجبره عليه، ولو كان غنياً عنه ولا يجبره أحد على أي من أفعاله لما صدر عنه سوى العدل الحسن.
وارى من اسباب الظلم1- الجهل بمعاني الظلم والعدل.
2 - الحاجة إلى ما لدى غيره وليس لديه .
3 - الضعف عن تنفيذ ما يريد من خلال العدل.
وقد تنزه سحانه وتعالى عن اى صفة او سبب تدعو الى الظلم فهو سبحانه وتعالى عين العلم فلا يوصف بالجهل بحال من الأحوال، وهو عين الغنى فلا يوصف بالفقر والحاجة بحال من الأحوال وهو عين القوة فلا يجوز عليه الضعف إطلاقاً. فإذا انتفى وجود سبب الظلم انتفاءً كلياً في ذات الخالق انتفى إمكان أن يصدر عنه ظلم
إلى ذلك يشير الإمام السجاد (ع) في مناجاته مع الله تعالى حيث يقول: "وقد علمت أنه ليس في حكمك ظلم، ولا في نقمتك عجلة، وإنّما يعجل من يخاف الفوت، وإنما يحتاج الى الظلم الضعيف، وقد تعاليت يا إلهي عن ذلك علوّاً كبيراً".
لذا فقد انتفى عن الله سبحانه وتعالى اى دافع يدفع الى ظلم .ولكن يسأل السائل لم هناك غنى وفقير صحيح ومريض مسلم وكافر؟
اقول وهذا تفسيرى الشخصى وارجو ان يوفقنى الله فى نقل ما أفهمه ودعونا نفكر سويا
من تمام العدل ان يكون هناك غنى وفقر صحة ومرض لكى يحدث التكامل بين الناس وتكمل العبادات ويجتهد الطائعون ويتوانى العاصون فيتم الحساب فى الآخرة ويطبق العدل فى الاخرة كما أمر ان يطبق فى الدنيا
واقول هل جعل الله الأغنياء أغنياء وفقط ام قال لهم لن المال مال الله وان للفقراء حق فيه{ والذين في أموالهم حق معلوم للسائل والمحروم }وليس لهم من المال الا على قدر جهدهم وفرض عليهم حقوقا معلومة وجعل من الصدقات زيادة فى الاجور وزكاة للانفس وشفاء من الامراض فحثهم دوما على البذل والعطاء وايصال الحقوق الى اهلها
ولما فرض الله الزكاة والصدقة لم يحرم الفقير من عزته ومكانته بل قال انه حق لك ايها الفقير وليس منة من الاغنياء وقال للغنى انك تضعها فى يد الله ليس فى يد العبد
اذا فقد وضع المشرع سبحانه من القوانين ما يكفل به الحياة السعيدة لكل من الغنى والفقير ولكن ما حدث من قصور وتوان من جانب الاغنياء فذلك لا يعيب المشرع سبحاانه ولا الشرع قط وانما العيب فيمن شرع لهم وتوانوا ولا يتطلب ذلك تدخل المشرع ليصلح حالهم هاهنا لانه لو تدخل فى ذلك لتدخل فيما هو اعظم من ذلك بان يجعل الناس كلهم امة واحدة على الاسلام ولكن من تمام العدل ان يترك كل نفس تعمل وان يحاسبها بما عملت ليتم العدل الذى جاروا عليه فى الدنيا بالاحسان لمن احسن والعقاب لمن نسى وأساء فى الآخرة
ونراها ايضا من منظور آخر ان الدنيا لم تجتمع لأحد فمن كان غنيا وجدته يفتقد الى راحة بال الفقير ومن كان غنيا وارتاح باله افتقد الى ولد مثل الفقير ومن اجتمع له الثلاثة افتقد الى الصحة مثل الفقير وان اجتمعوا له افتقد الى البركة فى الولد او فقد الولد فتفاوت الناس هنا وذلك تحقيقا للعدل ايضا
وسأل سأئل بما انها حق للفقير هل يجوز له ان يطلبها ؟ واقول نعم فلقد سأل الاعرابى الرسول صلى الله عليه وسلم وبأسلوب فظ وقال اعطنى فالمال ليس مالك ولا ما أبيك...
وبالنسبة لموضوع الاسلام والكفر فاقول والله المستعان
الحمدلله اولا على ان خلقنا مسلمين واراحنا من عناء الكفر وظلمته ولكن إن الله لا ينظر إلى المؤمن والكافر، والمحسن والمسيء، من حيث الجزاء نظرة سواء قط، بل يجازي كلاً طبقاً لاستحقاقه ووفقاً لعمله، فيثيب المحسن، ويعاقب المسيء. وعلى هذا الأساس لا يعاقب من لم تبلغه تكاليفه عن طريق الأنبياء والرسل، ولم تتم عليه الحجة كما يقول عز وجل: (وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً)
يقول المصطفى صلى الله عليه وسلم : ( كل مولود يولد على الفطرة فأبواه يهوّدانه ، أو ينصرانه ، أو يمجسانه ) .والفطرة تعني الاستعداد لقبول الهدى والخير . وقيل إنها تعني الإسلام ؛ حيث إن الحديث قال : ( فأبواه يهودانه أو ينصرانه أو يمجسانه ) ولم يورد الإسلام معها لأنه على الإسلام أصلا .
فهذا الذى ولد لابوين على غير الاسلام ولد قبلا على الاسلام ولديه الاستعداد لتلقى الخير ولكن قدره ان ولد لابوين على غير الاسلام فوجب عليه النظر والتمعن وكان من عدل الله ان وهبه عقلا يفكر ليهديه به الى الخير وانه خلقه عبى فطرة سليمة والفطرة السليمة ترفض السلوك غير السوى فبفطرته لن يشعر براحة فى اخلاق وسلوكيات تخالف الفطرة فيعمل عقله ومن اجتهد فى طلب الحق نال الحق
واذا اسلم من كان كافرا واهتدى اكاد اجزم انه يكون افضل حالا ممن ولد على الاسلام عشرات المرات وذلك من افضليته على المسلم حين يسلم
فبإسلامه قد محا كل ما سبق من ذنوب ومعاصى وكفر ولهو وعبث وبعد إسلامه يشعر بقيمة هذا الدين وبمتعة النور بعد الظلمة وبمذاق الهدى بعد الضلال فيكون احرص الناس على دينه واشدهم امساكا عليه غير أولئك الذين وصلهم الدين سهلا دون تعب أو عناء فتراهم مفرطين فى أمور دينهم الا من رحم ربى
ومن العدل ان امرنا الله بهدايتهم ودعوتهم الى الاسلام وان يصلهم نبأ الاسلام وخبره واننا لمحاسبون على تقصيرنا فى حق الدعوة وهداية الخلق الى دين خير الانام واول ما نحن محاسبون عليه هو اسائتنا للاسلام بافعال بعيدة كل البعد عن الاسلام
هذا وما كان من توفيق فمن الله وحده وما كان من خطأ أو سهو أو نسيان فمنى ومن الشيطان
ارجو ان اكون قد وفقت فى ان اوصل معلومتى وان اكون استطعت ان ازيل بعض اللبس وما كان من اضافات او اسئلة فسأكون سعيد به كل السعادة
عذرا على الاطالة
تحياتى

هناك 14 تعليقًا:

El_Tahan يقول...

الله يفتح عليك ياشيخ احمد انت تقريبا تكلمت فى الموضوع بشكل كلى ومن وجهه نظرى انك لم تترك هفوه يعنى بس انا لى تعليق صغير ابقى حاول تراجع الموضوع قبل ماتنزله لان هناك اخطاء املائيه كثيره

El_Tahan يقول...

الله يحفظك ياشيخ عفشه ويفضل لسانك منطلق كده على طول وطريقتك جميله فى الخطابه بصراحه فى موضوع العدل انت عرضت الموضوع بشموليه وايضاح وهذا مااعجبنى فى الموضوع ولكن هناك بعض الاخطاء اللغويه الصغيره انصحك ان تراجع مواضيعك قبل انزالها اخوك ابو صلاح

HaMaDa 3aFshA يقول...

ابوصلاح
ازيك يا حبيب قلبى منور البلج ومشرفه اول زيارة ومن اجمل الزيارات
وهراجع بس انت عارف انا ما بصدق اخلص كتابة ابقا عرفنى فين الاخطاء وانا اصلحها
شرفتنى

الفراغ يقول...

الموضوع جميل جدا
بس برضه فى ناس ربنا رايد مايخدوش حقهم فى الدنيا وبيأجل جزائهم للاخره
صحيح عز وجل اداهم حريتهم بان يستعجلو الجزاء او يصبروا الى لقاء الله وهو يجازيهم بعدله ..
ويابخت من صبر
ومن يصبر ينول
وكمان بقا الدعوه الى الاسلام واننا مقصرين فى توصيل رسالة الله
فانا رايى ان فى سمات شخصيه تؤهل الشخص اللى يقدر على ذلك..ومش اى حد بينجح فى الرساله دى
ممكن انت تسافر امريكا مثلا وعندك لغه وتقدر توصل رسالتك
او فى نفس مكانك وتدعوا اى حد فى اى بلد اوربى ويتقبل منك الكلام
لكن اللى موجودين فى مصر من الاخوه المسيحي
ين فالحمد لله موجود العشرات من القنوات الفضائيه الداعيه الى الاسلام
ولكن ربنا يهديهم عاملين كما يقول الله عز وجل(ام على قلوب اقفالها)ربنا يهدينا سواء السبيل
بس بجد موضوع جميل وهادف وفعلا دخل قلبى وعقلى
جزاك الله كل خير
ومن ناحية الاخطاء الاملائيه هى مش كتير
بس الصبر حلو يابو حميد
ابقى راجع على مهلك
ومن ناحية الخطابه..توكل على الله وربنا يعينك
بس انا افضل ان تكتب بنفسك لكى تاخذ الاجر الكامل ان شاء الله..ولكى يرتاح عقلك بانك اديت العمل على خير وجه باذن الله

ربنا يكتر من امثالك
تحياتى

صفا سارة يقول...

هو اكيد فى اسئله بس بعد الامتحانات بئه :D
بس عامة الموضوع جميل :)

الفراغ يقول...

سلام عليكم
ابنى العزيز احمد(حماده)
فين التعليق بتاعى..ليه ماظهرش حتى الان
ربنا معاك ويوفق فى الامتحانات
طمنى عليك

HaMaDa 3aFshA يقول...

الفراغ
امنا شكرا على ردك الجميل
واعتذر عن التأخير لكنى كنت فى سفر وامتحانات ومنعت نزول الردود الا بموافقتى حتى امنع من سولت له نفسه بايذاء مشاعر الاخرين من ان يتمكن من فعل ذلك
والمرة دى انا اللى كاتب امى لسه ما نفذتش الفكرة دى وطبعا بعد نصيحتك هنتوكل على الله ونستمر
شكرا لك مرة اخرى امى واعتذر عن التأخير
تحياتى ودمتى بكل الخير

HaMaDa 3aFshA يقول...

صفا سارة
شكرا على رأيك ومرورك والحمدلله انه عجبك :D
ومستنى الاسئلة ان شاء الله الموضوع نازل مخصوص هههههه
ربنا يوفقنا جميعا فى الامتحانات
تحياتى

R-H-S يقول...

انا مش عارف رديت علي بوست قدييم خالص
ليه بس مش مهم


الوجه الاخر من احمد عفشه ....

HaMaDa 3aFshA يقول...

جهاد
عادى يا جهاد المدونة بتاعتك وبعدين دا انتو شراقوة ههههههههههه
ووضح يا عم الوجه الاخر دى الناس هتفهمك غلط هههه
شكرا على زيارتك ونورتنى
تحياتى

R-H-S يقول...

لا انت اللي هتوضح الوش التاني بنفسك هنا وبنفسك

HaMaDa 3aFshA يقول...

جهاد
مش عارف انت ناوى على ايه وش تانى ايه يابنى؟!
قصدك انى بشتم الشراقوة وكده ما انتو عارفين انه هزار يا جهاد وبعدين انا على حق ههههههه
نورتنى تانى يا جهاد ولم دورك احسنلك والا هطلع الوش التانى فعلا ههههههههههههههه
سلام

احساس لسه حى يقول...

قطتنا

طبعا مش هتنشرى التعليق كالعادة

بس انا هنشره عند كل اللى علقوا

واقول رأى فى كلامك وكلامهم

طبعا حقى راى يوصلكم

ليه شوية ملاحظات

اول ملاحظة


مع ان الموضوع مش عن منقبة خالص

عن واحد بيقيم علاقة مع واحدة

انا شايف الكلام هنا عن النقاب

تانى ملاحظة

تفتكرورا لو منعوا النقاب الراجل ده مكنش هيعرف يقيم العلاقه دى مع الست دى يعنى النقاب السبب فى اقامة العلاقه ولا اخلاقهم اللى سمحت بكدة وبالنقاب او من غيره كان هيكون فيه علاقة

تالت ملاحظة

طيب ما فيه ستات مومس بتلبس لبس عارى علشان تصطاد رجالة وبتغويهم ايه رائيكم نمنع اللبس العارى علشان بيستغل فى امور غلط

رابعا

طيب يا جماعة انا شايف ستات كتير بتهاحم النقاب طيب الستات دى تقريبا مش محجبات طيب لو المنقبة دى عملت موضوع عن اللى مش محجبات وسمحت للناس تخش وتشتمهم وتقول الالفاظ اللى بتقولوها زى


فالخيمه السوداء فتحت الأبواب ودخل من دخل وانبسط وخرج

ممكن تتقال

الخيمة الشفافة الضيقة المتعرية


ودى كمان

مشهد النقاب يؤرقني بشدة

ممكن تتقال

منظر العرى المينى والضيق بيؤرقنى بشدة

وده كمان


وفى لنك مرفق مع نفس الخبر اللى انتى قريتيه يحمل نفس الماساه

ضبط مزارع يرتدي النقاب للأخذ بالثأر بالعياط

ممكن تتقال

فى لينك مرفق شابة بملابس فاضحة تقوم بأغراء الرجال وتقوم لسرقاتهم

وكمان دى

انا متهيألى ان النقاب هو تعبير عن عدم الامان

ممكن تتقال

متهيألى ان العرى بيدل على الانحطاط وعدم التربية والبعد عن الدين

وكمان دى

بالرغم من بشاعة منظره

ممكن تتقال على اللى مش محجبات

بالرغم من بشاعة منظرهم

ودى كمان

هذا الرداء القبيح ... من السهل جدااا التخفى ورائوا فمن اين يعرف الشخص ان كان هذا الكيس المتحرك مرأة ام رجل ام قاتل مسلح ام مهوس جنسى بالتحرش بالنساء

وتتقال كده

هذا الراداء العارى ممكن تتخفى وراءه مومس او حرامية او مهوسة بالجنس

ويلا كمان بقيت التعليقات

عزيزتي قلناها وهنفضل نقولها النقاب خطر على الامن العام

تتقال زى كدة

قولنا وهنفضل نقول ان الحجاب فرض والعرى حرام وخطر على البنات والاولاد معا

وده كمان اقروا

و نتساوا بالناس النضيفه و الدول الغربيه اللي منعت النقاب لامن شعوبها

ده بقه يترد عليه كده

الناس النظيفة مش بيمنعوا النقاب الناس الوسخه بس بتمنعوا

ولو منعوه هما حريين زى ما هما سابين الستات عايشين الجنس ومجربينه من وهم اطفال ومراهقين

ونشوف ده كمان

النقاب ده بيعملي قلق بجد يا قطة
وبخاف بصراحة من المنقبات لان بحسهم متل الغربان

تتقال كده

العرى ده بيعملى قلق بجد يا كلبة سورى قطةوبخاف الصراحة من العاريات لان بحس انهم زى الفرخة المسلوقة اللى نتفوا ريشها

ونشوف ده كمان

اما النقاب فهو رمز للخيبه القويه واهنزاز الشخصيه

تتقال كده

انا شايف العرى ده رمز للانحلال والبعد عن الدين وانحلال الشخصية

ونقرأ بقية التعليقات

المشكله انى لما باشوف واحدة منقبه باحس انها بتشتمنى

تتقال كده دى

المشكلة لما بشوف واحدة متعرية بحس انها بتقولى اتفرج على جسمى ايه رائيك

كمان لسه فى تعليقات

أصل النقاب جنة المطاريد و اللي مش عايزين حد يعرفهم

رد بردوا هنا

وهو من غيرة مش بيكون فى جنة للمطاريد واللى مش عاوزين حد يعرفهم

كمان يلا تانى

مشكلة النقاب
هو أنه ينتهك حرية الآخر

فالمنقب أو المنقبة يراك أو تراك/ في حين ليس لك الحق في رؤيته


يتقال كده

مشكلة العرى انه بينتهك حرية الاخر

انه بيخليك تشوف حاجه كتيرة مش من حقى اشوفها وغصب عنى بشوفها


ده كمان وليه رد مخصوص

يعنى يلبسوا نقاب ... يلبسوا بكينى .... همة أحرار


ومن يومها عرفت ان النقاب شىء غير مقبول ..

ردى

يلبسوا نقال لو مش حلال يبقا مش حرام

يلبسوا بكينى بالنسبة للمسلمة حرام ولا عندك اعتراض

اما بقه انك تقبلى تقولى على لبس اختارته انسانه بحريتها غير مقبول

يبقا تسمحى لاى انسان يقول على لبسك غير مقبول

واعملى المقبول قبل ان ترفضى الغير مقبول

تانى اكررها

واعملى المقبول قبل ان ترفضى الغير مقبول

والتعليق ده كمان

يا بنتى النقاب ده مشكلته انه اى حد يتخفى وراه وبلتالى الطالح

ويتقال كده

العرى ده مشكلة لان المومس وغير المومس بيتخفوا وراه ومنعرفش مين المحترمة من الغير محترمة

ايه رائيك

اه طبعا كل مدون عارف رأئية ايه وكان ممكن يتقال ازاى

وطبعا انا بحطه عندكم لانى معروم من شرف التعليق عند القطة لانى بعرف اقول راى صح وبنقدها صح وبرد على المعلقين صح لانها جبانة وبتخش بس تشتمنى باسم غير معروف شوفتوا انها برضوا منقبة بس بشكل تانى

سلام

GiGi world يقول...

جزاك الله خيرا كثيرا